Nowy cykl szkoleniowy doskonalenia kompetencji zarządczych samorządowej kadry kierowniczej Urzędu Marszałkowskiego:
Optymalizacja zarządczych kompetencji kadr samorządowych
Cel szkolenia: Program cyklu sprofilowany pod kątem potrzeb kadry samorządowej wyższego i średniego szczebla - kadry zarzdzającej i kierowniczej.
Treści szkolenia
Cykl obejmuje aktualną wiedzę i umiejętności na temat nowoczesnych i skutecznych sposobów zaządzania i kierowania, komunikacji interpersonalnej, doboru metod efektywnej motywacji pracowników, rozwiązywania sytuacji konfliktowych w relacjach z pracownikami a także rozwiązywania codziennych dylematów etycznych.
Cykl obejmuje trzy podstawowe obszary zagadnień i jeden obszar uzupełniający :
- Współpraca i komunikacja interpersonalna
- Kierowanie zespołami
- Motywowanie i ocena pracowników
- Zasady etycznego postępowania w zarządzaniu zespołem
Szczegóły programowe
- Obszar tematyczny: Współpraca i komunikacja interpersonalna
Kompendium niezbędnej wiedzy praktycznej na temat komunikacji i związanych z nią pułapkach. W szególności wyjaśnia znaczenie i rolę różnych styklów i metod komunikacji synergicznej, werbalnej i niewerbalnej, barier komunikacyjnych, asertywności ( mapa asertywności), samooceny i samodoskonalenia, inteligencji emocjonalnej
Korzyści wynikające uczestnictwa
Poznając schemat procesu komunikacyjnego i odkrywając własne nawyki komunikacyjne, uczestnicy szkolenia uczą się samooceny i samodoskonalenia poprzez świadome pokonywanie barier i usprawnianie kontaktów ze współpracownikami. Nabywają umiętność rozpoznawania i stosowania niewerbalnych sygnałów komunikacyjnych, uczą się stosować podstawowe zasady komunikacji asertywnej, by unikać zbędnych konfliktów i pobudzac ich działanie twórcze. Zastosowanie nabytuch umiejetności sprawia, że komunikacja i współpraca zespołów oraz między poziomami kierowniczymi i zarządczymu ulega radykalnej zmianie i poprawie.
Przebieg treningu
Trening ma charakter warsztatu seminaryjnego, zbudowanego z krótkich wykładów , po których następują ćwiczenia praktyczne w kilkuosobowych zespołach wraz z informacją zwrotnmą i dyskusją. Celem każdego ćwiczenia jest zdobycie wiedzy na temat mechanizmów komunikacyjnych, narzędzi samowiedzy, samooceny i samodoskonalenia poprzez samodzielne pononywanie trudności, ćwiczenie umiejętności usprawniających procesy komunikacji i współdziałania. Przykładowe ćwiczenia: odtwarzanie obrazu, wyznaczanie zadań, krótkie prezentacje, zadawanie pytań – łatwych i trudnych, odpowiedzi, ankieta preferencji komunikacyjnych, posługiwanie się 4 płaszczyznami komunikacji, udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnej, koło konfliktu, demonstracja mediacji.
Tematy szczegółowe |
Zagadnienia |
Schemat komunikacji |
|
Komunikacja synergiczna |
|
Mowa ciała |
Znaczenie mowy ciała w interpretacji przekazu Postawa, wygląd, głos, najważniejsze gesty Co kontrolować, co rozwijać w ramach osobowości |
Nawyki, błędy i bariery komunikacyjne |
Błędy na poziomie treści – powstawanie szumów informacyjnych Bariery emocjonalne Przeszkody komunikacyjne wpływające na chęć porozumienia się |
Precyzja przekazu i potwierdzenie rozumienia |
Struktura przekazywanej informacji, a klarowność przekazu Poręczne scenariusze komunikacji: Siedem bram i siedem szczebli porozumienia Aktywne słuchanie jako narzędzie potwierdzania |
Asertywność |
Asertywność jako postawa Mapa asertywności - diagnoza własnych obszarów asertywności Prawa asertywne wg. Fensterheima |
Komunikacja, a inteligencja emocjonalna – odmawianie i wyrażanie uczuć i krytyki, reagowanie na krytykę |
|
2. Obszar tematyczny: Kierowanie zespołami
Warsztat przygotowany pod kątem rozwoju samorządowej kadry zarządzającej wyższego i średniego szczebla w aspekcie formowania zespołów odpowiednich do zadań, wprowadzający do przewodzenia zespołami i zarządzania ich potencjałem włącznie z przekazywaniem i pogłębianiem kultury organizacji w oparciu o umiejętności przywódcze, charyzmę, autorytet, partnerstwo współpracowników> Wykorzystano tu podstawową wiedzę na temat funkcjonowania i faz rozwoju grupy oraz ról w grupie. Przegląd stylów kierowania i przywództwa w zalezności od cech i umiejętności zarządczych, kierowniczych i przywódczych oraz stopnia dojrzałości pracowników wraz z prezentacją i analizą sytuacji, umiejętności, technik i zadań menedżerskich, jak wyznaczanie celów, delegowanie zadań, identyfikacja potrzeb czy różne sposoby motywowania i ocena pracowników. Rozpoznawanie różnic między sprawnym zarządzaniem a przewodzeniem w zespole, między charyzmą a zarządzaniem.
Korzyści wynikające z uczestnictwa
Poprzez analizę umiejętności menedżerskich i stylów zarządzania w analizowanych przypadkach rzeczywistych i podczas ćwiczeń warsztatowych uczestnicy maja możliwość świadomego budowania i doskonalenia postawy lidera. Poznają swoje własne mocne i słabe strony związane z preferowanym stylem zarządzania i komunikacji z ludźmi. Mają okazję wyeliminować błędy w celu konsolidacji zesppłu i maksymalizacji twórczego wykorzystania jego potencjału. Umiejętność jasnego określania i przekazywania zespołom wizji i kierunku rozwoju – zgodnej z misją wizją i celami organizacji - w zestawieniu ze znajomością i rozumieniem typologii zachowań w różnych grupach zadaniowych i pracowniczych ułatwia wyznaczanie celów i motywowanie pracowników. Wiedza na temat właściwych metod oceny i jej komunikaowania oraz znajomość pozafinansowych narzędzi motywacyjnych pomaga w korekcie niechcianych (lub wzmacnianiu pożądanych) zachowań.
Przebieg treningu
Warsztat charakteryzuje się wyjątkowym bogactwem metodologicznym. Podstawowymi narzędziami i metodami są symulacje oparte na studiach przypadków. Uczestnicy otrzymają od trenera i grupy informacje zwrotne oraz wskazówki personalne. Podczas szkolenia wykorzystywane są kwestionariusze zachowań i stylu zarządzania, którym towarzyszą dyskusje grupowe, prezentacje oraz gry zespołowe. Przykładowe ćwiczenia paktyczne: wieża, pomarańcze, ankieta profilu preferencji, model zarządzania sytuacyjnego Blancharda, olbrzym/karzeł, koło konfliktu, demonstracja mediacji.
Tematy szczegółowe |
Zagadnienia |
Zdefiniowanie „natury” lidera i przywódcy. Opis i analiza kompetencji menedżerskich |
Postawy cechujące liderów Znaczenie i sposób wyznaczania wizji Przekazywanie „wizji” pracownikom Różnice pomiędzy liderem i menedżerem Model ról i kompetencji menedżerskich
|
Formowanie i analiza grupy Style zarządzania Analiza potrzeb i motywacja pracowników |
Struktura grupy i role Rozpoznawanie zachowań pracowników Analiza potrzeb pracowników Dopasowywanie własnego stylu zarządzania do potrzeb pracowników Wyznaczanie zadań |
Dostosowanie stylów kierowania do etapu rozwoju pracownika?
|
Style przywództwa partycypacyjny i autorytatywny Przywództwo sytuacyjne Blancharda Model von Thuna |
Konflikty , ich rozwiązywanie i rola w działaniu zespołowym |
|
Komunikacja w konflikcie |
Unikanie przeszkód w porozumiewaniu się Stosowanie pytań Umiejętne zastosowanie technik aktywnego słuchania |
Emocje w konflikcie |
Prawidłowy sposób reagowania na emocjonalne zachowania drugiej strony Wyrażanie własnych (negatywnych) odczuć w asertywny sposób |
Kroki rozwiązywania konfliktu |
Przeprowadzenie diagnozy problemu Poszukiwanie alternatywnych rozwiązań Decyzja o wyborze rozwiązania zadowalającego wszystkie strony Wprowadzenie rozwiązania w życie Ocena skutków wybranego rozwiązania |
3. Obszar tematyczny: Motywowanie i ocenianie pracowników
Przegląd sposobów i technik budowania, integrowania i doskonalenia wydajności zespołów pracowniczych poprzez diagnozowanie potencjałów oraz potrzeb osobistych i grupowych z uwzględnieniem specyfiki potrzeb kadry samorządowej. Wyznaczanie, komunikacja i ocena realizacji celów indywidualnych i zespołowych. Inspirowanie, motywowanie pracowników oraz systemy, sposoby i kryteria oceny, nagradzania. Metody korygowania wydajności, zachowań i postaw pracowników z uwzględnieniem informacji zwrotnej. Istotnym zwieńczeniem tematyki jest zarządzanie zmianą – od rozpoznania i przygotowania do zmiany, przez komunikowanie i etapowość, po przełamywanie trudności i łagodzenie oporów na rzecz gotowości do zmiany.
Korzyści z uczestnictwa
Poznanie i wdrażanie w praktyce skutecznych i twórczych sposobów doskonalenia wydajności pracowników i zespołów z wykorzystaniem ich indywidualnych potencjałów zgodnie z misją, wizją i celami organizacji o charakterze samorządowym. Nabyte w trakcie warsztatów umiejętności obejmują większośc sytuacji, z którymi samorządowa kadra zarządzająca ma do czynienia na co dzień.
Przebieg treningu
Trening oparty jest przede wszystkim na prezentacji i analizie przypadków obejmujących typowe sytuacje i dylematy zarządcze i pracownicze. Ćwiczenia zespołowe polegają na zastosowaniu przedstawionych narzędzi w symulacjach opracowań i prowadzenia rozmów zadaniowych, informacji zwrotnej i pozostałych kontaków ze współpracownikami.
Tematy szczegółowe |
Zagadnienia |
Wyznaczanie celów |
SMART – model wyznaczania celów Przekazywanie celów pracownikom i ocena ich realizacji oraz wydajności (KPI)
|
Strategia podejścia do motywowania zespołu |
Analiza zespołu (wiedza / umiejętność / postawa) Planowanie działań w odniesieniu do zespołu Godność jako podstawowe źródło motywacji do działania |
Pozafinansowe narzędzia motywacyjne – Rozmowa jako narzędzie wpływające na kształtowanie zachowań |
Korygowanie zachowań – rozmowa korygująca Informacja zwrotna jako podstawowe narzędzie w pracy menedżerskiej
|
Informacja zwrotna |
Informacja zwrotna jako codzienne narzędzie komunikacji oczekiwań Informacja zwrotna jako narzędzie motywacyjnew pracy z ludźmi Zasady udzielania informacji zwrotnych i algorytm informacji zwrotnej Ćwiczenia informacji zwrotnych w strukturach trójkowych, w oparciu o realne sytuacje uczestników |
Delegowanie |
Kiedy delegować – czego dotyczy delegowanie Poziomy delegowania Delegowanie zadań – prowadzenie rozmowy |
Stawianie wyzwań |
Rozwój i wykorzystanie potencjału pracownika Sposób prowadzenia rozmowy z zadowolonym pracownikiem; z pracownikiem kreatywnym w obszarze przekraczającym jego kompetencje
|
Przekazywanie trudnej informacji |
Rodzaje sytuacji trydnych Czynniki utrudniające Sposób prowadzenia rozmowy |
Zarządzanie zmianą |
Jak zrozumieć naturę zmian? Jak pokonywać stres? Jak przygotowywać się do zmiany? Jak planować zmianę? Jak komunikować zmianę? Jak kontrolować przebieg zmiany? Gotowość do zmiany Radzenie sobie z oporem
|
4. Obszar tematyczny:
Zasady etycznego postępowania w zarządzaniu zespołem
Szkolenie wprowadza kryteria i narzędzia samooceny świadomości etycznej i oceny nieoczywistych sytuacji etycznych z punktu widzenia oczekiwań społecznych ze szczególnym uwzględnieniem roli organów samorządowych.
Korzyści wynikające uczestnictwa
Samorządowa kadra zarządzająca uczestnicząca w spotkaniu dysponuje sprawdzonymi i skutecznymi narzędziami umożliwiających właściwe reagowanie na sytuacje ewidentnie nieetyczne, watpliwe etycznie. Szczególna korzyśc wynika zastosowania nowych, skutecznych narzędzi ( moduł decyzyjny, analiza dylemnatu) przy rozwiązywaniu trudnych dylematów etycznych i podejmowanie słusznych decyzji w codziennych sytuacjach nieoczywistych, które dotyczą relacji wewnętrznych, międzypracowniczych oraz relacji zewnętrznych. Wprowadzenie do procedury gromadzenia dobrych praktyk i korzystania z ich potencjału.
Przebieg treningu
Ankieta środowiska etycznego, prezentacje wybranych przypadków , inscenizacje - psychodrama, analiza, dyskusja i ocena sytuacji typowych w codziennej pracy kadry samorzadowej z zastosowaniem wprowadzonych narzędzi.
Tematy szczegółowe |
Zagadnienia
|
Kryteria normatywności |
Kryteria potoczne, społeczne, środowiskowe i formalne Godność i prawo Oczekiwania wobec organów samorządowych Przegląd źródeł normatywnych: zasady współżycia społecznego, kodeksy, regulaminy, uzus Precedensy, dobre praktyki Model kompetencyjny organizacji |
Etyka relacji wewnetrznych i zewnetrznych |
Relacje wewnętrzne - przełożony-pracownik, i relacje miedzy pracownikami: nepotyzm, konflikt interesów, korupcja, mobbing, dyskryminacja, molestowanie, decyzyjność, umiejętność i kompetencja, doskonalenie kwalifikacji, autonomia i zaniechanie; niesubordynacja, niedbalstwo, błędy, niekompetencja, wypalenie, zachowania niegodne, nałogi Relacje zewnętrzne: urzędnik-klient: niewspółmierność, autonomia, życzliwość, obojętność, status |
Dylematy etyczne i sposoby ich rozwiązywania Zastosowanie narzędzi |
Analiza zestawu wybranych dylematów: rekrutacja, przydzielanie zadań, oceny, nagrody i awanse, upomnienia, reprymendy, nagany i kary, szkolenia motywacyjne - Zastosowanie analitycznego modułu decyzyjnego |
Dobre praktyki |
Gromadzenie i sposoby okresowej analizy dobrych praktyk etycznych jako skuteczny sposób wsparcia samorządowej kadry kierowniczej w rozwiązywaniu dylematów etycznych w podejmowniu słusznych decyzji wewnętrznych i zewnętrznych |
Rekomendowana minimalna liczba godzin szkolenia w każdym bloku tematycznym wynosi 12 ( 2 x 6).
Prowadzimy także sesje mentorskie w opisanych wyżej obszarach. Zamówienia mogą dotyczyć wybranych bloków tematycznych lub treści modyfikowanych stosownie do potrzeb Zamawiającego.
Konkretna zawartość merytoryczna, plany oraz logistyka zajęć ustalane są na etapie specyfikacji zamówienia.
Program został opracowany przez Zespół Stafiej Partnerzy złożony z Konsultantów szczególnie doświadczonych w pracy z samorządowymi kadrami zarządczymi i kierowniczymi.
Szkolenia i ewentualne sesje mentorskie prowadzą współautorzy Programu Konsultanci Jarosław Gorczyca i Leszek Stafiej, z których każdy posiada ponad 10-letnie oświadczenie w zakresie prowadzenia szkoleń o tematyce zarządzania zasobami ludzkimi. Jarosław Gorczyca posiada wieloletnią praktykę w pracy w zawodzie psychologa i mediatora, a Leszek Stafiej wieloletnią praktykę m.in. jako ekspert samorządowy i rządowy w dziedzinie budowania modeli kompetencyjnych i komunikacji społecznej.
Jarosław Gorczyca :
Profil zawodowy i doświadczenie
Od ponad 15 lat zajmuje się szkoleniem, coachingiem i mediacjami.
Jest psychologiem organizacji i zarządzania. Wyróżnia go połączenie wiedzy z zakresu psychologii z wszechstronnym i bogatym doświadczeniem zawodowym w sprzedaży i zarządzaniu. Przez blisko 10 lat zajmował się sprzedażą i obsługą klientów i
logistyki jako przedstawiciel Handlowy ( m.in. Danuta S.A Malma, Nestle, Goplana; Drobimex-Heinz, PTK Centertel, IDEA, CITI BANK Handlowy). Przez pięć lat kierował jako menager zarządzaniem zespołami sprzedażowymi ( m.in. Budrec Food, PTK Centertel, Orange), współtworzył struktury sprzedażowe P4 Sp. z o.o. (PLAY). Doświadczenia w praktyce sprzedaży i zarządzania wykorzystuje w programowaniu i prowadzeniu warsztatów szkoleniowych. Uczestniczył w wielu szkoleniach i warsztatach jako trener, m.in. prowadził szkolenia na temat mediacji rodzinnych (Polskie Centrum Mediacji), coaching manager (Greń Communication), training on the job (GBR), osobiste style negocjacyjne (Mercuri International), budowa development center (Hewitt), trening interpersonalny i trening asertywności (Intra), rozwój umiejętności konsultacyjnych (House of Skills) oraz wielu innych.
Jarosław Gorczyca jest cenionym certyfikowanym trenerem Coaching Clinic® (Corporate CoachU). Oprócz dyplomu magistra psychologii i praktyki psychologicznej jako coach, mediator i trener , posiada lcertyfikaty wielu innych umiejetności pokrewnych.
Leszek Stafiej: Profil zawodowy i doświadczenie
Niezależny doradca
ds. komunikacji społecznej,
marketingowej i mediów,
przedsiębiorca, założyciel
i współwłaściciel
Stafiej Partnerzy DKS sp. z o.o. która od 20 lat zajmuje się działalnością szkoleniową i doradczą w kraju i zagranicą. (wikipedia.org/wiki/Leszek_Stafiej)
Jako ekspert ds. komunikacji społecznej doradzał instytucjom publicznych,m.in. MSZ ( strategiadyplomacji i kultury polskiej za granicą), Ministerstwa Rozwoju (MRR), MZiOS, MON, MKiDN, a także URM i POT.
Od kilkunastu lat współpracuje z jednostkami samorządu terytorialnego jako autor programów społecznych, trener, audytor i konsultant ds. strategii, rozwoju, komunikacji, marketingu, etyki samorządowej i dialogu obywatelskiego, w tym m.in. z urzędami miast: Warszawa, Kraków, Wrocław, Bydgoszcz, Bielsko-Biała, Lublin, Kielce, Poznań, Gdańsk, Olsztyn, Słupsk, Gliwice, Piaseczno, Hel, Wałbrzych, Łódź, oraz z urzędami marszałkowskimi województw mazowieckiego, małopolskiego, dolnośląskiego i warmińsko-mazurskiego.
Wcześniej - współzałożycielem Radia Zet, autor strategii komunikacji firm krajowych i zagranicznych od Coca-Cola, General, Motors czy L'Oreal przez Totalizator Sportowy i PKN Orlen oraz konsultant ds. modelu kompetencyjnego m. in. ASSECO SEE I PGE
Leszek Stafiej jesttakże wykładowcą iniwersytecjim UW, ASP, SGH, Akademii Leona Koźmińskiego, WSB, oraz publicystą ( Rzeczpospolita, GW, Newsweek, Wprost, Polityka, Brief, Kraina Bug, Onet, WP, TVP, TVN, Polsat, Radio PR1, Trójka, RDC, TOK FM)
Były wieloletni członek Rady Fundacji dla Polski, Fundacji Komunikacji Społecznej, współzałożyciel i b. wiceprezes IAA oraz Inicjatywy Firm Rodzinnych IFR.
Cena realizacji usługi szkoleniowej
Cena usługi szkoleniowej – która dla instytucji samorządowej nie jest objęta podatkiem VAT zgodnie z art. 43 ust 29 – zawierająca realizację uzgodnionego programu zajęć zgodnie z potrzebami Zamawiającego, a także przygotowanie i wykonanie materiałów szkoleniowych oraz certyfikatów dla uczestników po ustaleniu kosztów zewnętrznych zależy od łącznej liczby dni (godzin) szkoleniowych oraz od łącznej liczby uczestników i jest przedmiotem negocjacji, nie może być jednak niższa niż 1 900,00 zł za jeden dzień szkoleniowy jednego trenera.
Stafiej Partnerzy DKS sp. z o.o.
ZAPRASZAMY DO KONTAKTU:
Ala Czarka
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel +48-604 42 46 12
+48-22-842 05-86